Thursday, November 18, 2010

raya aji........

smlm, rabu 17/11/2010, umat Islam di Malaysia n beberape negara lg menyambut hari raya aidiladha a.k.a raya haji a.k.a raya korban.... thn ni, kami x blk kg mane2. x blk jhr (sbb dh blk raya puase aritu) n x blk kuale kangso. so, raya kt sentul je le... lg pon, raya aji x la disambut dgn meriah mcm raya puase. just lps solat raya, trus lpk umah je. ade le masak skit2. cume, x de le kuih n biskut raya.
seperti biase, gerak dr umah ke sentul, bermula slps isyak. mesti jem kt PLUS hiway. ye la, org blk keje n nk blk kg kan. so, kami rilek2 je le... huhuhu......
pg tu, lps solat raya, lpk kt umah. nk join korban, x kenal lak area tu... lg pon, x de aksesori iaitu pisau... x kn nk pinjam lak kan. huhhu.... so, duk umah, lyn tv je la... hehehe..... tp, sblm tu, sesi makan le. heehehe.... cm biase, menu mak mertua buat, rendang ayam, sayur lodeh, lontong.... lps mkn, pak mertua, dh siap2 g surau, join korban (area sini, ade 3-4 surau n masjid yg berdekatan, n ade sesi korban). aku, terus je le ngadap tv... kenyang selepas layan 2 mangkuk penuh lontong + sayur lodeh + rendang ayam.... huhuhhu....

pergh!!!!
3 mangkuk gak aku taram ni... tp, yg ke-3 tu, agak sedikit la... heehehe


anyway, kpd yg x tau ape itu lontong, kt sini aku ceritakan serba sedikit.... hehhee.....
lontong tu, nasi yg direbus selama 8 jam didalam gulungan daun pisang. lbh kurang ketupat le. ketupat, dlm kelongsong diperbuat drpd daun kelape kan. ni, daun pisang tp, x semua daun leh gune. daun pisang jenis ape, aku pon x ingat. heehehe..... memula, daun pisang digulung, lbh kurang 1.5-2 inci diameter.... gulung lbh kurang 3-4 gulungan sbb, x nk bg pecah bila direbus nnti. pastu, diikat di satu bahagian hujung.... ikat ketat... pastu, isi dgn beras yg dh dibersihkan... beras pon, rasenye, beras biase kot. bukan beras wangi (sbb, penah test gune beras wangi, tp, jd lembik). beras diisi lbh kurang 3/4 penuh gulungan td. lps tu, hujung gulungan (lbh kurang 1 inci drpd hujung daun tu, diikat kemas.... pastu, direbus selama 8 jam atau lebih (masa ni, kena rajin check paras air tu sbb, x nk le air kering kan. so, kna la rajin follow up). bila dh siap, angkat lontong td, dan tos kan air nye (ltk le dlm bakul yg lubang2 tu. bg kering air). bila dh agak sejuk, leh la dibuka gulungan tu, n, lontong td leh la di potong kecil2 (mcm potong lemang tu). sunggunh enak dimakan bersama kuah lodeh n rendang. nyam nyam......

ini le rupe lontong yg dh siap.

tu br citer kt sentul.... huhuhu...... ptg tu, lps asar, terus blk semula umah. sbb, kamis aku keje. singgah le umah ngah sbb, long n uda pakat2 raya kt umah ngah. imus x de sbb, blk kg. sampai2 je umah, mmg pucuk dicita, ulam mendatang la. diorg br je setel bakar ayam n daging. pergh!!!! siap kuah asam lg tu. hehehe..... lauk nasi, diorg dh mkn tgh hari tu. ade la kerabu, tomyam dll. hehehe... sampai je umah ngah, terus aku ngadap lak ayam bakar.... hehehe... rasenye, 3 ketul ayam, n beberape ketul daging (dihiris halus ni) aku tibai.... pastu, aku layan lak mkn nasi. pergh!!!! tomyam beb... mmg feveret aku tu.... huhuhu... dlm mkn nasi tu, kau lyn g ayam bakar n daging. ntah brp ketul aku mkn, aku x ingat. tp, mmg knyg la. hehehe... x yh dinner dh. hehehe......
dh knyg tu, lpk2, borak2. magrib, br blk umah. (umah ngah dekat je dgn umah aku. hehehe... naik moto x yh pkai helmet pon sampai. heheehee...)....
anyway, mmg terbaek la.... n, Alhamdulillah sbb, kite kt Malaysia still dpt nikmat menrayakan aidilfitri n aidiladha dgn hidangan yg lazat2........ huuhhu......


**** kt umah ngah, x sempat amik gambo sbb, sebok dgn makan je. hehehe.....

No comments: