Monday, June 8, 2009

akhirnye....






akhirnye, federer berjaya gak memenangi grand slam roland garros. grand slam yg x pernah dimenangi oleh nye. selame 3 thn berturut die just jd naib juara slps klh berturut di tgn nadal, akhirnye, thn ni, menjadi milik federer selepas nadal klh kpd soderling, pemain yg dikalahkan oleh federer di final. huhuhu..... n, dgn kemenangan ni, federer berjaya menyamai rekod pete samprass dgn memenangi 14 kejuaraan grand slam. namun, samprass x berjaya menang di roland garros. n, dgn kejayaan ni gak, federer menjadi pemain ke-6 yg berjaya memenangi semua grand slam yg dipertandingkan dlm kalendar tenis dunia. aku pon trt tertunggu-tunggu kemenangan federer di roland garros ni. ye la, federer ni mmg pemain tenis idola aku setelah samprass retired. walaupon die bkn g player no.1 dunia (skrg ni, nadal yg no.1), tp, karisma die as seorang pemain tenis terhebat zaman ni, mmg cukup terserlah. gaya permainan yg tenang, pukulan forehand yg tajam n backhand kilas yg cukup menggerunkan, federer mmg menjadi idola ramai peminat tenis sedunia. tahniah federer.
**** ni yg membuatkan aku nk kembali main tenis. skrg, main just skali-skale. huhuhu... sbb, tumpuan lbh pd bolasepak.
**** federer berjaya mng 5 kejuaran wimbledon (gelanggang rumput), 5 US open (gelanggang keras), 3 australian open (gelanggang keras). n, kemenangan sulung di roland garros a.k.a terbuka perancis (gelanggang tanah liat), menjadikan keseluruhan 14 kejuaraan grand slam.
**** grand slam, kejuaraan berprestij dlm kalendar tenis. di sertai oleh semua pemain tenis dlm ranking ATP (lelaki) n WTA (wanita). utk kejohanan terbuka, hanya disertai oleh sesetengah player shj. biasenye, dijadikan sbg kejohanan pemanas bdn sebelum kejohanan grand slam bermula.
**** aku letak gambo yg aku amik dr tv. saje je nk tunjuk yg aku tgk live roland garros. aku tgk game yg membabitkan federer je. huhuhu...
**** federer org ke-6 yg berjaya mng di semua gelanggang. org terakhir yg berjaya sblm ni ialah, andre agassi walaupon agassi x bnyk mng grand slam.

3 comments:

kaisu said...

aku lebeh kepada nadal...
viva ramos!!!!

RABUN said...

saya juga penyokong nadal...sebab dia jer la satu satunya player yang bleh kalahkan federer, anyway kene admit yg federer lebih hebat dari nadal he he

Rmz said...

salam ya xali,kalo ko nak dapatkan lagu bula ko bleh dptkn kat-http://light-jomdongar.blogspot.com/2009/06/football-anthem.html